Roer College Schöndeln

Roer College Schöndeln
  • Expertises:
  • 21st Century Skills
  • Artistiek onderzoek
  • Culturele diversiteit
portretten

Ons cultuurprofiel

typering

Competentie-onderwijs: onze verrijking op bèta, cultuur en bewegen

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot wereldburger: dat je zelfbewust je eigen leven leert leiden in deze 21e eeuw, dat je nieuwsgierig en onderzoekend om je heen kijkt, creatief denkt, leert samenwerken en van elkaar leert. Daarom maak je al in de brugklas kennis met competentiegericht onderwijs.

In schooljaar 2022/2023 werd het nieuwe vak id+ in de brugklas ingevoerd. Tot dit schooljaar bestond dit vak als 3 losse vakken binnen ons competentieonderwijs: Onderzoek & Ontwerpen, Cultuurstroom en Bewegen & Sport. Verschillende elementen uit deze vakken komen terug in de modules die de brugklasleerlingen krijgen aangeboden. Bij id+ word je uitgedaagd en begeleid om te groeien in competenties. Je werkt aan opdrachten die wij samen met bedrijven, instellingen en verenigingen hebben ontwikkeld. Dit helpt je bovendien te begrijpen waar je de kennis die je op school leert later voor kunt gebruiken.

Competentie-onderwijs/id+ maakt de gehele onderbouw onderdeel uit van ons programma voor alle leerlingen van vmbo-t tot en met gymnasium. In de bovenbouw kunnen leerlingen met sommige vakken verder gaan door het te kiezen als eindexamenvak, maar dit is geen verplichting. Dat zijn de vakken Kunst Beeldende Vorming, Kunst Drama, Kunst Muziek en Onderzoek & Ontwerpen.

Meer over het vak id+ is te vinden op de website van onze school: id+ (roer.college)

verankering

Alle leerlingen van de brugklas volgen vanaf schooljaar 2022-2023 het vak id+, gedurende vier lesuren in de week. De ontwikkeling van dit vak, dat verder nergens in Nederland bestaat, is een hele klus geweest en is ook niet zonder slag of stoot gegaan. Toch zijn we in schooljaar 2025-2026 zover dat leerlingen in klas 3 voor het eerst een volledig id+ programma volgen. In de komende schooljaren wordt id+ steeds verder ontwikkeld, waar cultuur een belangrijk onderdeel van zal (blijven) uitmaken.

Bij id+ wordt aan projecten gewerkt op het gebied van bèta, cultuur en sport en bewegen. In de brugklas zijn er 3 projecten met elk een ander thema en vanaf klas 2 worden er meerdere thema’s in een project gecombineerd, bijv. het project van de stuntscène waarin cultuur en bewegen en sport samenkomen. In bijna alle projecten in de onderbouw zit een kunst- en cultuurcomponent en in klas 3 wordt er in id+ toegewerkt naar een festival. Tijdens dit festival komt alles samen: leerlingen presenteren hun eindproduct in de vorm van een dans, robot, performance, beeldend werk, beweegchallenge, etc. Er is ruimte voor andere interne en externe input en er wordt samengewerkt met culturele instellingen en andere opdrachtgevers. De leerlingen gaan met elkaar de samenwerking aan en werken onder begeleiding van een team van docenten, door wie zij gecoacht worden, toe naar één gezamenlijk festival.

Wij bieden drie kunstvakken aan in de bovenbouw: Kunst Beeldende Vorming, Kunst Muziek en Kunst Drama.

meerwaarde

In tegenstelling tot verschillende andere cultuurprofielscholen heeft ROER College Schöndeln ervoor gekozen om cultuur in de breedte aan te bieden: de gehele onderbouw volgt het vak id+ / competentie-onderwijs.

In de wereld van vandaag worden we flink op de proef gesteld. En de beste oplossingen bedenken we door gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. Daarom is er op ROER College Schöndeln het vak id+. Bij dit vak werk je aan uitdagende projecten met als thema bèta, cultuur en bewegen.

Door samen te werken leer je jouw talent optimaal te gebruiken en dat van een ander te herkennen. We werken met creatieve opdrachten vanuit het bedrijfsleven en culturele instellingen. Je leert onder andere organiseren, plannen, creatieve oplossingen bedenken en jezelf presenteren. Om de opdrachten uit te werken zijn meerdere tussenstappen nodig. Zo leer je doelen stellen en doorzetten.

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich bewust worden van hun eigen kwaliteiten; dat je nieuwsgierig en onderzoekend om je heen kijkt, creatief denkt, leert samenwerken en van elkaar leert: dit zijn enkele van de competenties waarin de leerlingen zich kunnen ontwikkelen. We merken dat leerlingen hier van profiteren tijdens hun schoolloopbaan, maar ook bij de vervolgopleiding.

partners
  • Cuyperhuis, Roermond
  • Gemeente Roermond, Roermond
  • ECI-cultuurfabriek, Roermond
  • Bibliorura, Roermond
  • Opera Zuid, Maastricht
  • Stichting Technasium , Groningen
  • Tim Gladdines (theaterdocent, toneelschrijfdocent), Maastricht
  • Stan Ras (theaterdocent), Maastricht
  • Mayke Roels (theaterdocent), Roermond
  • Takkenwerk Frans Bosch, Herkenbosch
  • De Domijnen, Sittard
  • Theater het Vrijthof, Maastricht
  • Parkstad Theaters, Heerlen
  • Theaterhotel de Oranjerie, Roermond
  • SALLY dansgezelschap , Maastricht
  • The Innovation Playground, Roermond
  • Kunstbende Limburg, Geleen
  • ,
Bekijk de onderbouw vakken
  • Beeldende vorming
  • Muziek
  • Theater
Bekijk de bovenbouw vakken
  • Beeldende vorming (Kunst-BV)
  • Muziek (Kunst-muziek)
  • Kunst Algemeen
  • Drama (Kunst-drama)
ROER College Schöndeln
Heinsbergerweg 184
6045CK Roermond
Postbus 1014
Roermond
info@roercollege.nl
0475-345700
roer.college
Contactpersoon Muriel Geenen
Cultuurcoördinator
m.geenen@roercollege.nl
Leernetwerken
Erfgoed, Techniek, CKV
Schooltype
VMBO, HAVO, VWO

Onze projecten

id+
Drama
Musical Petticoat 3
Werkstuk Kunst Beeldende Vorming
Gesamtkunstwerk derde klas 3
Graffiti-workshop 2
Repetitie 2
Gesamtkunstwerk derde klas 2
Graffiti-workshop
Musical Petticoat 2
Torens Kunst Beeldende Vorming
Repetitie
Competentieposter id+
Gesamtkunstwerk derde klas 1
Excursie Depot Rotterdam
DJ-workshop
Musical Petticoat 1
ROER
Beeldende Vorming