“Best wel trots dat we op deze mooie plek mogen exposeren”
Harens Lyceum
Kerklaan
- Expertises:
- 21st Century Skills
- Authentiek leren
- Talentontwikkeling
Ons cultuurprofiel
Onze missie is om onze leerlingen voor te bereiden op een passende vervolgopleiding en plek in de maatschappij, waarbij de kernwaarden vertrouwen, verbinding, vernieuwen & ontwikkelen centraal staan.
Relatie voor prestatie
We werken aan relaties waarin de ontwikkeling van de leerling centraal staat en waarin we leren en ontdekken doelgericht stimuleren, met als resultaat een diploma dat bij de leerling past. We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en stimuleren dat de leerlingen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Wij vinden het belangrijk dat iedere leerling leert zijn/haar eigen keuzes te maken en doelen leert stellen. Op die manier kan elke leerling succes ervaren in een veilige, vertrouwde omgeving. Wij willen op alle niveaus het goede gesprek voeren om samen beter te worden.
Talenten ontdekken, ontwikkelen en tonen
We hebben een breed aanbod en veel landelijk gecertificeerde profielen. Daarom zijn wij ook de Talentschool van het Noorden. Er valt veel te kiezen voor onze leerlingen en dat doen we, daar waar het kan, in een contextrijke leeromgeving. We vinden het belangrijk dat leerlingen zowel binnen als buiten de school leerervaringen opdoen en vaardigheden leren. We stemmen ons handelen af op de specifieke behoeften van de leerlingen en we leggen betekenisvolle verbindingen. Voor leerlingen betekent dit dat zij hun talenten kunnen ontdekken, ontwikkelen en mogen tonen. Iedereen is in ontwikkeling en samen worden we iedere dag een beetje beter.
Logische leerlijn
We stemmen ons handelen af op de specifieke behoeften van de leerling en we leggen betekenisvolle verbindingen. Voor leerlingen betekent dit dat ze hun talenten ontwikkelen en eigen keuzes leren maken.
Duurzame ontwikkeling
We bereiden onze leerlingen voor op de samenleving, waarbij we oog hebben voor de behoeften van de toekomst.We besteden veel aandacht aan algemene vorming, kunst en cultuur, sport en techniek. Doordat wij leerlingen helpen ontdekken waar hun capaciteiten liggen, kunnen zij zich ontwikkelen tot totale, zelfbewuste persoonlijkheden die klaar zijn voor de toekomst.
Kunst- en cultuuronderwijs op het Harens Lyceum is vormgegeven rond vijf pedagogische-didactische principes.
Iedereen wordt gezien
Bij ons krijgt iedere leerling de ruimte om zichzelf te laten zien. Samenwerken, presenteren en elkaar feedback geven staan centraal, zodat iedereen kan groeien in wat hij, zij of hen kan en wil leren. We dagen leerlingen uit op hun eigen niveau en geven ze keuzevrijheid in met wie ze willen samenwerken, welke instrumenten of materialen ze gebruiken en welke rol ze op zich nemen in het groepsproces. In deze vrije leeromgeving worden leerlingen door elkaar en docent gezien.
Je voelt je veilig en je mag jezelf zijn
We zorgen voor een veilige sfeer waarin iedereen zich vrij voelt om te presenteren, te experimenteren en te groeien. Voorafgaand aan presentaties wordt gezamenlijk afgesproken hoe we optreden als artiest/maker en als publiek zodat iedereen zich gesteund en serieus genomen voelt. Docenten geven constructieve feedback en stimuleren leerlingen om te groeien in hun eigen tempo.
Je ervaart successen
Succes beleef je samen en op je eigen manier. Door te onderzoeken, te creëren en te presenteren ontdekken leerlingen hun talenten en is er zowel in de onder- als bovenbouw veel ruimte om deze met anderen te delen. Zo zijn er eindexamen presentaties (EEP) van zowel Kunst Drama als Muziek en worden de werken van de examenkandidaten Kunst Beeldend tentoongesteld in samenwerking met de Academie Minerva. In de onderbouw worden jaarlijks meerdere markten georganiseerd en kunnen leerlingen zich in de pauzes aan elkaar presenteren in het Kunstlab tijdens de Lunch Break.
Je bent in onwtikkeling
Binnen onze leergemeenschap stimuleren we leerlingen om zich te ontwikkelen tot kritische, zelfstandige en creatief denkende mensen die openstaan voor het experiment en uit hun comfortzone durven te stappen. Leerlingen worden binnen en buiten de les aangespoord nieuwe dingen te ontdekken en te ervaren om zo geïnspireerd te raken en hun eigen talenten verder te ontwikkelen.
Je bereid je voor op de toekomst
We bereiden onze leerlingen voor op een toekomst waarin ze met zelfvertrouwen, creativiteit en ambitie hun eigen weg kunnen vinden. Binnen de verschillende kunst en cultuurvakken leren de leerlingen samenwerken, omgaan met verschillende perspectieven, zichzelf presenteren en werken met verschillende digitale middelen als basis voor een professionele toekomst. We maken verbinding met vervolgopleidingen, kunstenaars, culturele instellingen en de omgeving.
Op het Harens Lyceum zijn onderstaande zaken zeker te noemen als meerwaarde voor het Cultuurprofiel.
Jong Talent Muziek
De JTM is onze muzikale kweekvijver waarin enthousiaste leerlingen en jong muzikaal talent samenkomen. Op het Harens Lyceum is keuze uit een breed aanbod activiteiten die gratis te volgen zijn voor alle leerlingen ongeacht hun niveau of leerjaar. Van DJ-workshops tot bandcoachings-trajecten, van licht- en geluidstechniek tot dirigeren, van educatieve projecten met basisscholen tot theatertours, er is voor ieders muzikale interesse een mogelijkheid om boven jezelf uit te stijgen. JTM-leerlingen geven zelf aan wat ze willen leren en worden zo uitgedaagd om uit hun comfort zone te stappen en hun talenten te ontdekken.
DAMU-regeling
Talentvolle muzikanten die een talentklas of vooropleiding willen volgen zijn op het Harens Lyceum aan het juiste adres! Wij zijn aangesloten bij DaMu. Dat betekent dat we je extra goed kunnen begeleiden om de schoolopleiding te combineren met muziekopleiding. Leerlingen kunnen verschillende vrijstellingen krijgen voor vakken zodat die tijd besteed kan worden aan muzikale activiteiten. En omdat leerlingen al zo gericht en intensief bezig zijn met hun toekomstdroom, begeleiden we zij bij het combineren van hun talent in combinatie met de schoolcarrière. Daarvoor hebben wij goede banden met het Prins Claus Conservatorium en trekken we regelmatig samen op in projecten.
Kunst, Cultuur en Media
Als talentschool van het noorden is er voor iedereen wat te kiezen. Zo kies je aan het einde van de eerste klas een talentrichting waarvan Kunst, Cultuur en Media er één is. Bij deze talentrichting leer je op een creatieve manier problemen op te lossen en interdisciplinair te werken. Hiervoor wordt binnen en buiten de school samengewerkt met vervolgopleidingen, kunstenaars en lokale culturele instellingen.
ArtsLovesSciences
Al vier jaar is het Harens Lyceum deelnemer aan het ArtsLovesSciences leernetwerk. Het onderzoek is gericht op mogelijk verbindingen in het VO tussen de bètavakken en de kunstvakken. Drie docenten werken mee aan het onderzoek, één vanuit het vakgebied scheikunde, één vanuit natuurkunde en de derde vanuit de kunstvakken.
- Prins Claus Conservatorium, Groningen
- Academie Minerva, Groningen
- de Biotoop, Haren
- NonfictionPhoto, Haren
- Patrimonium Harmonie, Haren
- Groninger Museum, Groningen
- Theater de Steeg, Groningen
- Kinderfestival Haren, Haren
- Noord Nederlands Orkest, Groningen
- Groninger Forum, Groningen
- World Press Photo, Groningen
- Het Houten Huis, Groningen
- Haydn Jeugd Strijkorkest , Groningen
- VaaF, Groningen
- Kunstpunt Groningen, Groningen
- Emma van der Leest (biodesigne), Rotterdam
- ArtLovesScience leernetwerk, Amsterdam
- Rijksuniversiteit , Groningen
- Studio Maki, Groningen
- Beeldende vorming
- CKV
- Drama
- Filosofie
- Kunst & Cultuur
- Muziek
- Film
- Fotografie
- CKV
- Drama (Kunst-drama)
- Beeldende vorming (Kunst-BV)
- Filosofie
- Muziek (Oude stijl)
- Kunst Algemeen
Kerklaan 39
9751 NL Haren
Kerklaan 39
9751 NL Haren
050-3210560
harenslyceum.nl
Cultuurcoördinatoren, docent beeldend, docent muziek
p.silverstein@o2g2.nl, r.schoenmakers@o2g2.nl
- Leernetwerken
- Techniek, Cultuurbeleid, Internationalisering, CKV, Podium voor cultuur, Talentontwikkeling
- Schooltype
- HAVO, VWO
Onze projecten