IVKO


- Expertises:
- Artistiek onderzoek
- Podiumkunsten
- Talentontwikkeling
Ons cultuurprofiel
Het IVKO (Individueel Voortgezet Kunstzinnig Onderwijs) is een energieke en creatieve school, waar je vanuit kunst en cultuur leert over jezelf en de wereld waarin je leeft. De breedte van ons kunstaanbod binnen montessori-mavo en havo-onderwijs is uniek in Nederland!
De focus in ons kunstonderwijs ligt op zelf maken en zelf doen. De leerling wordt begeleid bij zijn of haar kunstzinnige ontwikkeling als maker. De eigen creatieve bron wordt aangeboord. Het gevarieerde vakkenaanbod vormt een veilige bedding waarin het zelfvertrouwen van de leerling groeit en openheid ontstaat.
Het IVKO wil creatieve mensen afleveren die eigenzinnig kunnen denken en creëren. Op het IVKO hebben alle leerlingen hun eigen kunstzinnige, scheppende kracht leren kennen en dat nemen ze mee in de rest van hun leven. Veel leerlingen stromen dan ook door naar kunstvakonderwijs op mbo of hbo niveau.
Als een van drie vakscholen in Amsterdam, en de enige kunstvakschool, mogen wij toekomstige leerlingen vragen hun motivatie en interesse voor kunst aan ons te laten zien voordat zij kunnen instromen.
In het eerste en tweede jaar volgen de leerlingen tien lesuren per week kunstvakken om kennis te maken met alle kunstdisciplines die het IVKO biedt.
In de bovenbouw maken de leerlingen een keuze van twee of drie kunstvakken. Ze doen altijd examen in minimaal één kunstvak.
De kunstvakken werken regelmatig samen met andere kunst vakken en met taal- en zaakvakken.
We werken met een digitaal portfolio waarin leerlingen hun ontwikkeling vastleggen.
Onze leerlingen presenteren hun werk tijdens open podia, culturele festivals voor en door leerlingen, exposities, theater-, dans-, mode- en muzikale presentaties. In alle leerjaren zijn binnen- en buitenschoolse activiteiten opgenomen in het jaarprogramma, zoals theater-, muziek-, dansvoorstellingen, workshops, museumbezoeken beeldende kunst, film- en poëziefestivals, het bezoeken van cultureel erfgoed en excursies in binnen- en buitenland.
Het IVKO werkt intensief samen met diverse culturele organisaties en instellingen in Amsterdam. We maken deel uit van het Cultuur Cluster Asscher; een samenwerkingsverband met andere organisaties en (culturele) instellingen uit de Pijp.
Het IVKO verbindt de uitgangspunten van Kees Boeke (Individueel Voortgezet Onderwijs) met de visie van Montessori op de ontwikkeling van jongeren en het leren van kunst. Deze combinatie leidt tot ons credo: ‘leren van kunst, kunst van het leren’ waarbij we veel aandacht geven aan de individuele ontwikkeling van de leerling.
- het Ostadetheater, Amsterdam
- Audiovisuele vormgeving
- Dans
- Fotografie
- Handvaardigheid
- Muziek
- Tekenen
- Theater
- Beeldende vorming
- Beeldende vorming (Kunstv. 2)
- CKV
- Dans (Kunst-dans)
- Drama (Kunst-drama)
- Film
- Fotografie
- Handvaardigheid
- Kunst Algemeen
- Kunstgeschiedenis
- Muziek (Kunst-muziek)
- Mode
- Tekenen (Kunst-drama)
- Theatervormgeving
- Leernetwerken
- Cultuurbeleid, Vmbo, Podium voor cultuur, Talentontwikkeling
- Schooltype
- VMBO, HAVO
Onze projecten
70 Jaar de AVONDEN van schrijver Gerard Reve: kunstzinnig onderzoek naar sociaal isolement en verveling toen en nu
In 1947 schreef de jonge Gerard Reve zijn klassieke roman over verveling en sociaal isolement in de Amsterdamse Pijp. Zeventig jaar later gaan leerlingen van het Amsterdamse IVKO met buurtbewonersonderzoeken hoe relevant de roman nu nog is. Is het wezen van sociaal isolement veranderd? Een onderzoek in beeld, tekst, radio. 15 t/m 17 december 2017



