Kunstzone

Kerndoelen.NU in Kunstzone#1 2022

januari 2022,  Astrid Rass

De kerndoelen voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs zijn vijftien jaar oud. De blauwdrukken voor vernieuwing – curriculum.nu – liggen in de wacht bij het kabinet. Als het allemaal meezit worden deze de komende twee a drie jaar omgezet tot nieuwe kerndoelen. Docenten moeten dus nog even geduld hebben, maar kan het cultureel bewustzijn van jongeren wachten? Volgens Heleen Wolterink (kunstdocent en cuco sg Canisius uit Almelo), Michelle Schmitz (drama docent en cuco NSG Groenewoud), Joske van Zomeren (kunstdocent en cuco Eligant Lyceum Zutphen) zeker niet zo vertelden zij aan Astrid Rass die hierover een artikel in Kunstzone # 1 2022 schreef. Lees hier het artikel.

Leden van de vereniging kunnen het artikel inzien op de drive.

 

Het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie Amateurkunst (LKCA)

Cultuurkrant NL nr 2:

14 juni 2021

De directeuren van de cultuurprofielscholen Sint-Joriscollege en Het Palet over cultuuronderwijs in en na corona, én over het Nationaal Programma Onderwijs. Het moet een ‘jaar van bevrijding’ worden.

https://www.lkca.nl/publicatie/cultuurkrant-nl-2021-nummer-2/

De LKCA publiceerde in 2018 artikelen over drie Cultuurprofielscholen, het Lentiz-floracollege, het Goese Lyceum en het Baudartius College, die nog altijd de moeite van het lezen waard zijn en die we hier archiveerden.

De Musicalklas als vliegwiel

Lentiz-floracollege in Naaldwijk

Auteur: Melissa de Vreede

Datum: 5 december 2018

Het Lentiz | Floracollege in Naaldwijk hoefde weinig in de lessen aan te passen om de vernieuwingen in het vmbo-cultuuronderwijs vorm te geven. De leerlingen starten in de eerste klas al sinds jaar en dag met het maken van een portfolio voor alle vier de kunstvakken die worden gegeven. Zij sluiten het vak CKV (officieel KV1) aan het eind van het derde leerjaar af met een presentatie. Het ziet ernaar uit dat de langgekoesterde wens om dit portfolio digitaal te maken binnenkort eindelijk gerealiseerd gaat worden.

Lentiz-floracollege

Kunst- en Cultuurklassen zorgen voor verbinding

Het Goese Lyceum in Goes

Auteur: Melissa de Vreede

Datum: 23 november 2018

In Het Goese Lyceum bestaat al sinds het schooljaar 2005-2006 de mogelijkheid voor een cultuurprofiel te kiezen. Leerlingen kunnen vanaf hun eerste leerjaar tot aan hun eindexamen extra lessen in de kunstvakken volgen. Hoe gaat dat in zijn werk en wat betekent dat voor de school? Een kijkje in deze Zeeuwse keuken.

Het Goese Lyceum

Het culturele zelfportret: een nulmeting voor leerling én docent

Baudartius College in Zutphen

Auteur: Melissa de Vreede

Datum: 5 december 2018

Het Lentiz | Floracollege in Naaldwijk hoefde weinig in de lessen aan te passen om de vernieuwingen in het vmbo-cultuuronderwijs vorm te geven. De leerlingen starten in de eerste klas al sinds jaar en dag met het maken van een portfolio voor alle vier de kunstvakken die worden gegeven. Zij sluiten het vak CKV (officieel KV1) aan het eind van het derde leerjaar af met een presentatie. Het ziet ernaar uit dat de langgekoesterde wens om dit portfolio digitaal te maken binnenkort eindelijk gerealiseerd gaat worden.

Baudartius College